Licz kalorie

Licz kalorie

Czy można dokładnie określić zapotrzebowanie kaloryczne?

Nigdy nie wiadomo, tak dokładnie, ile kto potrzebuje kalorii  dziennie. Ludziom wmawia się coś innego. Ba, są nawet takie kalkulatory na liczenie kalorii, gdzie wpisuje się swoja wagę, wiek i czas danego treningu, a one podają ilość spalonych kalorii.

Twój smartfon mówi Ci ile kalorii spaliłeś/aś w trakcie Twojej przebieżki czy przejażdżki na rowerze. A czy Twórcy tych aplikacji słyszeli o tym, że ciało się przyzwyczaja do danej aktywności fizycznej? Przecież, sam/a czujesz, że biega Ci się coraz łatwiej, efektywniej i coraz mniej się męczysz. Czy dalej uważasz, że dokładne liczenie kalorii ma sens?

W miarę, jak mięśnie pracują efektywniej, palisz mniej kalorii podczas danego wysiłku. Dlatego tak ważne jest różnicowane tempa i rodzaju treningu, by podtrzymywać efekty treningowe.

Wszelkie kalkulatory spalonych kalorii powinno się traktować z dystansem, a ich wyniki jako mocno przybliżone i niedokładne

 

To ile masz jeść?

Oczywiście trzeba zachowywać jakąś kontrolę nad ilością spożywanego jedzenia. Jeśli będzie to właściwe jedzenie, Twoje ciało samo będzie Ci mówiło, kiedy należy coś zjeść (po to mamy uczucie głodu i sytości). Problem w dzisiejszym świecie jest taki, że karmiąc nasze ciało „syfem” oszukujemy je. Kiedy pół godziny po słodkim posiłku spada Ci cukier i jesteś głodny/a, to Twój organizm jest oszukany tym nagłym spadkiem cukru, tak jak gdyby za Tobą był jakiś duży wysiłek fizyczny lub minęło wiele czasu od ostatniego posiłku.

Codzienne zapotrzebowanie kaloryczne też się zmienia. Każdy Twój dzień jest trochę inny. Czasem żyjesz bardzo intensywnie, czasem odpoczywasz. Dostosuj ilość spożywanego jedzenia, do Twojej aktywności fizycznej. Jeśli akurat masz intensywny dzień treningowy, wtedy spożywasz więcej jedzenia, bo spaliłeś/aś  sporo kalorii na treningu i potrzebujesz regeneracji potreningowej. W dniu, kiedy nie trenujesz, nie potrzebujesz takiej ilości kalorii. Przecież to jest oczywiste. Więc dlaczego dajemy się zwodzić twórcom diet typu 1200 kcal dziennie?

Twoja dieta powinna być stała! Ok., powiedzmy, że schudłeś/aś na diecie 800 kcal/dziennie, te 15 kg. Co dalej?  Czy wyobrażasz sobie pozostawanie do końca życia na tej diecie? Jak szybko wrócą Ci te stracone kilogramy po zakończeniu tej diety? Żeby skutki odchudzania były trwałe, dieta też musi być trwała. Nie sztuką jest zrzucić kilogramy. Sztuką jest utrzymać wagę na odpowiednim poziomie. Podczas odchudzania nie powinieneś/aś chodzić ciągle głodny/a, myśleć sobie, że nie możesz jeść dobrych rzeczy i tylko czekać do końca diety, by rzucić się na przysmaki.

Ludzie tak naprawdę dobrze wiedzą co jest dla nich dobre, a co nie. Wprawdzie teoria mówiąca, że 1 kcal = 1 kcal, wydaje się sensowna z matematycznego punktu widzenia (w końcu to liczenie kalorii), co pozwala oszukać nasz instynkt, to dobrze jednak wiesz, że paczka ciastek nie jest dla Ciebie zdrowa, nawet jeśli nie spożyjesz nadmiaru kalorii w trakcie dnia.

Tutaj wracamy do pytania z początku artykułu: czy możesz czasami zjeść coś niezdrowego? Według teorii liczenia kalorii, traktującej chudnięcie, jako wypadkową liczby kalorii spożytych do spalonych, nie ma problemu. Wystarczy potem zjeść mniej „normalnego” jedzenia i wszystko gra, kalorie się zgadzają. Wyjaśniłem Ci jednak, że to tak nie działa.

Nie znaczy to jednak, że musisz zupełnie zrezygnować ze słodyczy, czy innych niezdrowych rzeczy (choć tak byłoby najlepiej). Jeśli potrafisz ograniczyć się do małych wykroczeń. Wszystko jest dla ludzi, trzeba tylko znać umiar. Jednak często po zjedzeniu czegoś niezdrowego wpada się w ciąg, który opisałem powyżej: ciężko jest ustabilizować poziom cukru we krwi, a Twoje ciało czuje się oszukane jego nadmierną obecnością. A jak ustabilizować ten poziom cukru? Białkiem (bo syci) i tłuszczami. Normalnym, zdrowym jedzeniem. Tym jedzeniem, którego nie wolno Ci już spożyć, jeśli liczysz kalorie. Kalorie się liczą, ale nie licz kalorii.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *