Dieta 1000 kcal to jedna z najbardziej popularnych diet odchudzających, której jadłospis można znaleźć łatwo w internecie i różnego rodzaju czasopismach. Dieta 1000 kalorii chętnie wybierana przez osoby, które chcą schudnąć, czyli zredukować masę ciała dużo, ale w krótkim czasie.

Najczęściej po dietę 1000 kcal sięgają kobiety. Jej podstawową zasadą jest liczenie kalorii i sprawne posługiwanie się tabelami bądź kalkulatorami kaloryczności produktów spożywczych. Dieta zakłada tak niski dowóz energii z posiłkami, który spowoduje maksymalne wykorzystanie kalorii zmagazynowanych w postaci podskórnej tkanki tłuszczowej.

Jadłospis na diecie 1000 kcal składa się z 5 posiłków, a każdy z nich powinien dostarczać stałej, ściśle określonej ilości energii:

zasady

Proporcje makroskładników odżywczych nie są tak bardzo istotne, jednak nie powinny mocno odbiegać od zaleceń  piramidy zdrowego żywienia. Przy tak niskiej kaloryczności diety bardzo ważne jest spożywanie mocno urozmaiconych posiłków, unikanie ich powtarzania i częstego używania grupy ulubionych produktów.

Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powstania niedoborów pokarmowych, choć przy tego typu dietach i tak jest ono wysokie. Spożywane produkty powinny być maksymalnie odżywcze, natomiast wyeliminować należy wszelką żywność wysoko przetworzoną.

Aby zniwelować uczucie głodu, zaleca się spożywanie posiłków o niskiej gęstości energetycznej (mało kalorii w dużej objętości dania), bogatych w warzywa, z dodatkiem mięsa lub chudego nabiału i produktów zbożowych pełnoziarnistych bogatych w błonnik.

Żeby łatwiej przestrzegać zalecanej normy kalorii, należy mocno ograniczyć tłuszcz dodawany do potraw, ale też naturalnie zawarty w jedzeniu (w produktach takich jak mięso, jajka, nabiał, orzechy, pestki) oraz owoce. Polecane jest picie co najmniej 2 litrów wody dziennie.

Należy unikać dań smażonych, szczególnie w panierkach. Polecane jest gotowanie na parze i w wodzie, duszenie bez tłuszczu, pieczenie bez tłuszczu. Te techniki kulinarne ograniczają ilość kalorii w posiłku.

Dieta 1000 kcal jest dietą trudną do przestrzegania, ponieważ osobom stosującym ją towarzyszy ciągłe uczucie głodu. Ponadto wymaga liczenia kalorii, co jest uciążliwe, a na początku trudne. Dodatkowo konieczność dużego urozmaicenia posiłków sprawia, że ich przygotowanie jest czasochłonne.

produkty zalecane i przeciwwskazane

Produkty zalecaneProdukty przeciwwskazane
  • pieczywo pełnoziarniste
  • grube kasze
  • ryż brązowy
  • makarony pełnoziarniste
  • makarony gryczane
  • płatki zbożowe – owsiane, żytnie
  • białe pieczywo
  • produkty mączne
  • drobne kasze
  • biały makaron
  • biały ryż
  • płatki jaglane
    i ryżowe
  • płatki kukurydziane
  • gotowe musli
wszystkie warzywa
(oprócz przeciwwskazanych)
Owoce w niewielkich ilościach
(wszystkie oprócz przeciwwskazanych)
  • drób ze skórą
  • tłuste mięso czerwone
  • kiełbasy
  • parówki
  • wędliny
  • pasztety
  • konserwy
  • chudy twaróg
  • jogurt naturalny
  • kefir naturalny
  • maślanka naturalna
  • mleko nisko tłuszczowe
  • serek wiejski light
  • twaróg półtłusty i tłusty
  • słodzone jogurty
  • kefiry i maślanki
  • mleko powyżej 2% tłuszczu
  • ser żółty
  • sery pleśniowe
  • serek topiony
  • serek typu „fromage”
  • śmietana
  • jogurt grecki
W niewielkich ilościach

Woda –
co najmniej 2 litry dziennie
  • napoje gazowane
  • soki owocowe
  • napoje w kartonach

 
CO8Q39rVAAAtEHQ
b5ef5dc4ca2a19fb569aec307762bf66

przeciwwskazania

Dieta 1000 kcal może być stosowana w zasadzie wyłącznie przez kobiety o niedużej aktywności fizycznej. Dla mężczyzn jest zdecydowanie zbyt niedoborowa w energię i składniki odżywcze. Z tego samego powodu nie mogą jej stosować:

  • kobiety planujące poczęcie
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią
  • dzieci i młodzież w okresie wzrostu i dojrzewania

Dieta 1000 kcal jest kategorycznie zabroniona osobom z problemami hormonalnymi, szczególnie z niedoczynnością tarczycy. Badania naukowe wykazały, że tak drastyczne obniżenie podaży kalorii powoduje spadek wytwarzania aktywnej postaci hormonu tarczycy T3 odpowiedzialnego za tempo metabolizmu i wzrost stężenia w organizmie jego nieaktywnej formy rT3.

jadłospis

Dzień 1

  • śniadanie 240 kcal

Kanapki z 2 kromek chleba żytniego pełnoziarnistego (80 g) + 4 plastry polędwicy z indyka (40 g) + sałata + pół pomidora

  • II śniadanie 100 kcal

Grejpfrut ok. 250 g

  • obiad 360 kcal

Dorsz pieczony w folii z koperkiem i cytryną 250 g, ryż brązowy 30 g (waga przed ugotowaniem), szklanka kiszonej kapusty + 5 g oleju

  • podwieczorek 100 kcal

3 surowe marchewki ok. 150 g, 200 ml świeżego soku z buraka

  • Kolacja 190 kcal

Serek wiejski lekki 200 g + pomidor

Dzień 2

  • śniadanie 230 kcal

2 jajka gotowane na miękko, sałatka z garści sałat, 1/4 papryki, 5 g oliwy z oliwek, 10 g prażonych pestek dyni

  • II śniadanie 80 kcal

kiwi ok. 150 g

  • obiad 370 kcal

Grillowana pierś kurczaka 200 g, kasza gryczana 30 g (waga przed ugotowaniem), 2 garści miksu sałat + 5 g oliwy z oliwek

  • podwieczorek 105 kcal

Kefir 0% lekki 300 ml

  • Kolacja 215 kcal

Zupa kalafiorowa z koperkiem z samych warzyw 500 ml + 15 g prażonych pestek dyni

Dzień 3

  • śniadanie 250 kcal

3 czubate łyżki płatków owsianych (45 g) ugotowane na wodzie + połowa tartego jabłka (ok. 70 g) + 10 g pestek słonecznika

  • II śniadanie 100 kcal

Jogurt naturalny 0% tłuszczu 250 g

  • obiad 340 kcal

400 g leczo warzywnego z cukinii, papryki i pomidorów z uduszonym w warzywach schabem (150 g) pokrojonym w kostkę

  • podwieczorek 120 kcal

Kromka chleba żytniego pełnoziarnistego (40 g) + plaster polędwicy z indyka (10 g) + sałata + plaster pomidora

  • kolacja 200 kcal

2 garści mixu sałat + pomidor + pół papryki + 10 g oliwy z oliwek + 60 g ugotowanej piersi kurczaka + zioła